Scherven

Scherven – Ze kunnen nog geluk brengen

Keramiek kan meestal goed gerestaureerd worden. Een professionele restaurateur geeft het voorwerp zijn originele vorm en functie terug en brengt het weer in goede conditie, maar de kosten zijn helaas niet altijd in verhouding met de waarde van het voorwerp. Toch is het zonde om kapot aardewerk of porselein dat misschien wel een emotionele waarde heeft weg te gooien, of de scherven jarenlang ongebruikt en onbekeken in een klein en donker hoekje te bewaren.
Bij professionele restauratie is het de uitdaging om bijvoorbeeld servies, antiek aardewerk of porselein zo te behandelen dat de restauratie niet of nauwelijks nog te zien is. Maar is dat ook altijd nodig?

blauw 3_900Restauratie met een knipoog

Ik heb een jaar geleden een voor mij waardevol, maar gebroken Chinees porseleinen bord onder handen genomen. Met een flinke klodder huishoudlijm die ik met muurverf mengde, heb ik het weer in elkaar gezet en ook de schade aan de randen gerepareerd. Ik vermoed dat de professionele restaurateur er pijn van in de buik zou hebben gekregen.
Kosten van reparatie en restauratie speelden hierbij een rol, maar ik vond het eigenlijk ook wel mooi en spannend om juist te benadrukken dat het bord gebroken is geweest. Het bord heeft tenslotte een lang leven achter de rug en waarom zou dat niet gezien mogen worden? De esthetische waarde van het bord is nog steeds meer dan de moeite waard.

kintsugikapot_900

 

In Japan is aan het einde van de 15e eeuw de kunst van Kintsugi (‘gouden binding’) of Kintsukoroi (‘gouden vernieuwing’) ontstaan. Een kapotte, in China vervaardigde, theemok werd gerepareerd met metalen krammen zoals toen gebruikelijk was, maar deze manier was voor de Japanse opdrachtgever niet acceptabel.
Japanse ambachtslieden zijn vervolgens in opdracht op zoek gegaan naar een meer esthetische manier van repareren en maakten daarbij gebruik van harslak en poedermetalen zoals goud, zilver en platina. De filosofie achter deze kunstvorm is dat in het leven opgelopen breuk, schade en wonden niet verhuld hoeven te worden, maar mogen worden gezien en er zelfs een extra waarde aan geven. Een waarde die misschien uiteindelijk wel groter is dan de oorspronkelijke.
In het verre Oosten raakte men zó gecharmeerd van deze techniek dat er op een gegeven moment zelfs met opzet voorwerpen kapot gegooid werden, zodat het gerepareerd kon worden met Kintsugi.
Ik heb me verdiept in deze kunstvorm en er de oorspronkelijke materialen voor aangeschaft. Niet alleen de techniek, de gebruikte producten, maar ook vooral de filosofie achter deze kunstvorm spreken me erg aan. Een paar voorbeelden van het resultaat tot nu toe is op deze pagina te vinden.
Bezit u ook gebroken, maar uiteindelijk dierbare porseleinen voorwerpen, neem dan contact met me op.

 

“There’s a crack in everything.  That’s how the light gets in.”

-Leonard Cohen

Nieuws en berichten

Kvk nummer: 67979300

Vandaag

december 2020
M D W D V Z Z
« jan    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Pablo Picasso

'...Ieder kind is een kunstenaar. De moeilijkheid is er één te blijven als je groot wordt...'
268x180_thumb_photo_192749_ffa993dd2
Kan - Pablo Picasso

Een verrassend en altijd uniek cadeau geven?